Thursday, May 27, 2010

"Nama Saya Abdul Rahman"

Berbaju tshirt kdg2 putih dan kdg2 biru,
Berseluar slack kdg2 hitam dan kdg2 kelabu,
Berwajah Cina dan bercakap Melayu,
Berambut nipis dan beruban sedikit tu..hehe

Siapa2 pun pandang dia, akan bleh menggagak (mengagak)
bahawa dia adalah chinese dan seorang muallaf dan
die jarang bergaul dgn org2 lain.
Tiap kali bace Quran, dia akan duduk di belakang2
sorang2.
Kdg2 dia boleh buat magic.Tibe2 ada depan mate,
dan tibe2 jek dah boleh ilang dgn kadar segera.

Perkenalan pertama kali adalah selepas kekenyangan
bersarapan dgn roti canai yg bertimbun timbun org sedekah.

Ali : Jom bang, sy antar abg balik
Abang : (sengih sambil menutup pintu)Assalamualaikum.
Ali : Waalaikumussalam..abang selalu kat Al Hidayah kan?
Nape ari ni kat Taqwa?
Abang : O..ari ni die ade bace hadis..

Ringkas je die jawab dan ringkas je perjalanan kami.rumah dia (numpang rumah kedai)
dekat je rupanye klu nak dibandingkan dia selalu jalan kaki sorang2
ke Al Hidayah makan mase setengah jam.g balik sejam jalan kaki.Aku
naik tangga umah je pun dah penat. Perkenalan pertama buat aku rase
nak kenal dia dgn lebih rapat lagi sehinggalah 2 hari lepas..Mari kita
same2 berkongsi citer tentang orang yg agak aku kagum nih.

Dia tak same dgn Abang Semak (entry sebelum nih). Dia lebih gigih.
lebih berdikari ataupun maybe tak bley bandingkan gak dgn Abang Semakr jugak.
Sebab Abang Semak byk tanggungan dan dia sorang saje yang kena bekerja
menyara keluarganya. Ibunya sudah tua, dan ayah Abang Semak lak lumpuh.
Penah sekali aku nampak ayahnye berkerusi roda kat depan pintu rumah.
Dia sorang jek saudara baru dalam rumah tuh. Mesti la byk cabaran. Penah
die citer die solat kat dalam toilet je mase awal2 masuk Islam dlu.
Aku cuba bersangka baek..ngeeeee..

Ok , sambung blek.
Pagi tu aku nampak abang dah kuar dari Al Hidayah.Jauh gak klu die jalan kaki.

Ali : Jom Heboh abang sy antar.
Abang : Assalamualaikum
Ali : Waalaikumussalam..abang x keje ari ni?
Abang : O..sy dah tak keje. Umur dah 56 tahun, dah takde syarikat pembinaan
amik org umur 50 lebih dah (abang sbnrye keje buat bangunan)
Ali : Abes buat pe skang?
Abang : Takde buat ape2, lepak umah je sambil layan Facebook.Eiceh, aku tambah je
nih.haha.
Ali : Lor...abang add la saya.Alikambing.Ye, terima kaseh, ni pun aku tambah gak
sebab aku dah ngantuk..dah kul 3 haaa!!ko buat ape Ali tak tido2 lg ha?
Ali : Abang, mintak maaf ye, sy cume nak tahu, abang ni Chinese ea?
Abang : Ye
Ali : Dah baper tahun abang Islam?
Abang : Lebih kurang 16 tahun
Ali : Lame gak tuh..ape yg buat abang........-abang tu dah paham soklan aku
Abang : O..Islam tuh sesuai untuk semua. Orang miskin, orang susah, orang sakit..
Dlu abang penah sakit lutut tau, abang amalkan bace surah2 lazim...Ha sinih2 , dah
sampai dah, abang dah pindah rumah, skang duk rumah papan kat tanah abang
angkat abang, (sambil tunjuk tempat macam dlm semak jek ditutupi dgn
dinding2 zink kat tepi jalan. Tempat ape pun aku tak tahu.Abang nak kuar
keter jek aku tahan)
Ali : Eh, abang blom citer sampai abes, sambung r citer td..
Abang : O...dlu abang penah sakit, klu g spital , dah kena wat operation, tp abang
amalkan surah alam nashrah (klu tak silap aku la die cakap camtuh,ade pelat
cina skit, kdg2 aku tak dapat tangkap dia nak cakap ape, aku mengiyakan jek)
Abang amalkan surah tuh, abang sapu kat lutut, lame2 abang dah bley berjalan
blek.

(Abang menyambung)
: Al-Quran tu banyak kelebihannya. Abang selalu mintak Allah tunjuk ape maksud
sesuatu ayat dalam Al-Quran tuh. Baru ni ustat kat Taqwa ajar 5 ayat
terakhir surah At Taubah, jadi abang mintak doa pada Allah, supaya Allah
tunjukkan pada abang ape sebenarnye yang Allah nak sampaika, dalam ayat2 tuh.
Amalkan sesuatu ayat, sehingga Allah tunjukkan pada kite. Setiap satu ayat
dalam Al-Quran amatlah bermakna dan sesuai untuk sepanjang masa. Abang bg
perumpaan.sbg contoh,awak bace satu ayat, dan ayat tersebut berkaitan dgn
sebijik epal (contoh dan perumpaan). Tahun pertama, Allah akan bg kite
petunjuk bahawa kite akan dapat kebaikan dgn epal.Tahun kedua, Allah akan
bagi petunjuk untuk kite cari tanah untuk tanam epal, Tahun ketiga, Allah
akan bg petunjuk untuk kite menanam epal, Tahun keempat, bile epal dah
masak, Allah akan petunjuk pada kite, ape yg perlu dilakukan pulak dgn epal
tuh. Maksudnye satu ayat dalam Al-Quran adalah berkaitan dan sesuai untuk
sepanjang mase.

Abang penah dapat petunjuk daripada Allah tentang satu surah (dah lupe dah
surah pe die cakap) selepas 3 tahun abang mintak doa daripada Allah. Abang
dlu mula2 belajar Al-Quran ikut cd..abang beli cd2 then abang dgr satu2
surah. Tak
perlu amalkan yoga, atau tai chi, cuma amalkan selalu bace Al-Quran, akan
buat jiwa kite tenang. Mengamalkan Islam tidak timbul soal hidup miskin,
hidup sunyi, walaupun ramai org tanye abg, tak sunyi ke duk sorang2?tapi
abang tak penah rase sunyi, sbb abang ade Allah. Dlu abang pernah pk gak
nape Quran ni dalam bahase Arab. Nak bace pun susah. Tp lame2 abang pk
..KALAU TAK BELAJAR DARI SEKARANG, TAKKAN SAMPAI MATI PUN TAK RETI BACE
QURAN???abang akhiri perbualan..


Mate abang dah bergenang kemerahan..aku tahu die bersungguh dalam
mengamalkan ajaran Islam dan amalan yang die selalu lakukan ialah bace
Al-Quran.ape yg die cuba nak sampaikan pada aku time tu ialah selalulah bace
Quran, pegang pada Quran. Kita tahu Al-Quran tu penawar hati, tapi tak ramai
yang bace.Bila bace lak, tak ramai yang amik tahu makna2 terjemahan ayat
tuh. Bila dah tahu terjemahan lak, tak ramai yg mengamalkan ape yang
terkandung dalam ayat2 tuh.

Umat Islam percaya Quran sebagai mukjizat. Umat Islam berbangga dgn
penerangan2 di dalam Quran. Menceritakan tentang sains contohnya tentang
langit dan bumi yang terlebih dahulu Allah ceritakan pada zaman Rasulullah
mengatasi pengetahuan2 saintis barat sekarang yang baru tahu tentang rahsia
alam. Tetapi berapa ramai Umat Islam yg mengamalkan bace Al-Quran??


Ali : Boleh abang bagi saya satu nasihat?
Abang : Boley..selalulah bertanye pada Allah (berkomunikasi) dalam ape2 hal
sekalipun..
Ali : Sape name abang?
Abang : "Nama Saya Abdul Rahman"..

Aku memandu pulang dgn bermacam macam soklan yang aku 'tanye'. Moga DIA bagi aku jawapan, ataupun sbnrnye jawapan utk sume soklan aku dah ada, buat ape aku nak tanye2 soklan yg same lagi...

Aku suka pagi









No comments:

Post a Comment