Tuesday, August 3, 2010

Singa Yang Baik Hati

Perbualan pertama 10 tahun lepas bukan di hutan ataupun di zoo,tp perbualan ini hanya bertempat di depan toilet selepas kelas.ooo...hisap rokok ye..

"Eh,band lu yg kuar majalah tu kan?tp tulisan die satu hapa jadah pun wa takleh bace, sape r design layout.tak masuk lansung color tulisan dgn background"

"Aummmmmm", jawab singa tu sambil sengih.muke takleh handle

Sejak dari itu, kami mula berkawan rapat.
Dari berkawan kemudian menjadi saudara ke adik beradik hinggalah ke berpegangan tangan dan tido sekatil..oppss....tanak aku.janggut lu kasar sgt.klu lu dah shave janggut,herm...mungkin wa pertimbangkan.wahhahahahaha

Pernah aku tanye beliau,
"Lu rase idup lu bertuah tak?"
Pernah beliau menjawab,
"Wa tak rase bertuah,wa rase bersyukur dgn ape yg ade"

walaupun jawapan tu aku rase macam tak kena je dgn soklan aku, tp aku mengangguk je la tanda aku setuju.malas nak cakap byk, nanti die kuarkan falsafah mengarut die panjang2.

Walaupun kdg2 falsafah dan riak mukenye kdg2 mmg menyampahkan rase macam nak tumbuk je,
Tp tak dapat dinafikan, si singa ni sgt suka membantu rakan2 yg dalam kesusahan.byk mengajar aku erti berbaik sangka pada org lain terutamanya,byk mengajar aku erti tolak ansur,dan byk mengajar aku erti sahabat.

'Seekor'(seorang) yg aku rase tak pernah aku nampak die marah.
'Seekor'(seorang) yg tidak berkira dgn rakan2,
'Seekor'(seorang) yg sanggup hidup susah bersama-sama walaupun familynye kaya,
'Seekor'(seorang) yg sanggup berkongsi sebijik karipap utk dimakan dgn 3 org ketika lapar,
dan 'Seekor'(seorang)yg suke bercakap lemah lembut dgn pompuan2 sambil buat mulut muncung2....bajet pompuan terpikat la..

Beliau pernah muncul sbg 'wira' yg bertindak menghantar aku ke hospital,mengalahkan ambulan.tu pun lepas aku muntah2 kuar tingkap kena lak muntah tu pada bas kilang kat belakang, baru nak kelam kabut drive..ali2..mane la otak ko time tu haaaa..

Beliau bertindak sbg 'penglipur lara' ketika aku kesedihan utk menaikkan semangat aku..walaupun lepas aku dah ok skit aku cakap blek
"lu citer ape ni?asal lu citer2 mende ni kat wa ha??hahahahah.lawak siot!!"
tp sbnrnye sahabat, jauh dalam hati aku, citer2nye mmg sgt bermakna buat aku time tuh.

Beliau menjadi penasihat ketika aku dalam keadaan celaru,ketika aku terbuat salah, dan kdg2 ketika aku tak tahu betul ke tak tindakan aku time tuh.

Lu skang da kawen singa..wa tumpang happy dgn lu.wa tahu lu seorang suami dan bakal ayah yg sgt baek.wa respect cara lu layan wife lu, cara lu layan mak ayah lu,cara lu layan sume rakan2, dan cara lu layan sume manusia.

Terus terang, kdg2 kalau wa buat tersilap dalam sesuatu perkara, wa ade gak teringat lu, klu lu kat tempat wa, lu mesti takkan buat macam ni.

Sahabat,
maybe lu bernaseb baik drpd kami2 yg dekat sini.
tp kalau pun lu berada kat tempat kami,
lu akan tetap 'seekor' (seorang) yg baik hati,
sebab lu adalah lu,
sampai bile2 pun.

kesusahan hidup kita di dunia tak sama,
moga kesenangan kita di akhirat kelak sama ya singa.. :)

Terima Kasih.
Auummmmmmmm!!!!


*tu baru singa, blum masuk citer jerung dan landak.next time citer pasal korang lak.

No comments:

Post a Comment